Julestemning <3

Hei hei! 😀

Som de fleste kanskje har fått med seg, så har jeg prøvd å spre litt julestemning her på blogg.no <3 For julen er den fineste tiden synes jeg <3 Jeg elsker adventstiden der man går å venter spent, og juletiden der man kan nyte alle forberedelsene <3

Jeg koser meg skikkelig med å handle inn til julen, både gaver og det som er <3 Er ikke hvert år det er like lett å finne gaver til alle, men jeg synes det er gøy å styre med det 😉

Jeg har rotet litt i arkivet etter bilder som jeg kan bruke, mange har jeg delt på bloggen før også, men jeg har jo ingen nye for i år enda så da må det et dyp dykk til 😉 Og da kommer minnene strømmene på <3 Spesielt på de som ikke er blant oss mer, og de herlige juleminnene jeg har fra da jeg var barn <3 Farfar savner jeg veldig mye, vi mistet han i en trafikkulykke da jeg var 6 år, så jeg fikk ikke bli ordentlig kjent med han <3 Men de små minnene jeg husker kommer jeg alltid til å ha kjært <3 

Julen for meg er tradisjoner og familiekos <3 Jeg elsker de tradisjonene vi har i vår familie rundt julen, og jeg prøver å holde på disse her hvor jeg bor nå også <3 Selv om vi ikke har plass til et juletre og slikt, så får jeg pyntet litt i allefall 😉 Og julebakst blir det litt av også, de kakene jeg og min samboer liker <3 Blir jo så klart ikke alle syv sorter, men så lenge det blir spist er jo det greit 😉 I fjor lagde jeg en del hjemmelagde julegaver også, du kan finne oppskriftene på de her: Kokosboller, fløtekarameller, risboller.

Adventstiden er likesom ventetiden <3 Man ordner julegavene klare til levering, og leverer til man ikke skal ferie julen med. Man pynter med stjerner og adventsstaker i vinduene. Noen begynner kanskje med å finne frem litt nisser og slikt også, smyger de inn døra så gubben ikke ser det. For så å gi han et lite nissesjokk når han våkner neste dag.

Jeg bruker å kjøpe en stor adventskalender som jeg og min samboer deler på, åpner annenhver dag. Men i år har jeg kjøpt en hver, siden det var en ny type de hadde fått inn på Nille, og jeg ville ha hele for meg selv i år,hehe ;P Så da ble det en hver <3 De er som regel veldig dyre, smarties, haribo og disse store. Så derfor har vi delt på en, bare for å ha en liten kalender <3

Julefrokosten hos oss er ikke før den 1. juledag 🙂 Og da har vi så mye digg til, jeg selv bryr meg egentlig kun om røyka fisken mamma og pappa lager i stand til jul ;D De var jo så glad før da jeg endelig spiste noe annet enn nugatti, hehe!

Jeg har det slik at jeg ikke smaker på julebrusen før den 1. desember 🙂 Før det er fy fy, hehe. Det gjør at jeg gleder meg ekstra mye, og den smaker så mye bedre 😉 Og hos meg er det kun E. C. Dahls sin julebrus som duger <3

Fenalår må man også ha i jula <3 Er så kos å sitte der i sofaen mens man leser juleheftene og skjærer av litt spekemat med flatbrød til 🙂

I Trøndelag har vi også ertestuing til ribbemiddagen 🙂 Da er det gjerne surkål, rødkål, ertestuing, saus, potet, ribbe og tyttebærsyltetøy <3 Det er julemiddagen på julaften 🙂 Jeg er ikke noe særlig glad i pinnekjøtt, synes det blir for mektig, så om jeg skal spise det blir det ikke så mye jeg får ned dessverre ;o

Vi har som tradisjon å ha kveite til middag 1. juledag. Kveite spiser jeg kun i jula, så dette er julemat for meg 🙂 Greit å ha litt fisk i jula også, siden det ofte kan bli litt mye kjøtt 🙂

drømmekaker

sjokoladepinner

peanøttkjeks

Det er så koselig med advent, og juleforberedelser <3 Jeg liker det å lete etter gaver til andre, kanskje finne noe jeg vet de blir glade for. Noen ganger er det kanskje jeg som blir mest glad på forhånd, hehe, om jeg finner en gave jeg synes passer så bra ;P

Jeg koser meg veldig med julebaksten, og gaveinnpakkingen. Der jeg gjemmer meg på soverommet for at min samboer ikke skal se hva jeg har ordnet til han i gave 😉 Ordner til adventskalender til meg og min samboer, og pynter til jul med den pynten jeg har plass til. Jeg hadde nok pyntet mye mer, men da hadde jeg nok måtte finne meg et annet sted å bo i jule 😛 For min kjære samboer er ikke så veeldig glad i all den pynten som er i veien over alt, hehe. Men det er kompromisser ute å går der også 😉 Jeg får pynte litt så jeg får jul, men ikke for mye så han vil flytte 😛

Jeg får så mange herlige minner om julen fra da jeg var barn når jeg ser på gamle bilder <3 Husker hvordan jeg følte det da jeg var mindre, den julefølelsen man hadde som barn. Da man var spent på hva som ville skje, kanskje fikk man et glimt av nissen ute i snøen, eller noen spor. Da vi satte ut grøt til nissen hver julaften, for han måtte da ha mat når han skulle reise til så mange. Mange ganger så vi at grøten var spist av, og at noen hadde vært der. Andre ganger var det bare katten som hadde sleiket av smørklatten som var i grøten. Men en gang var det over 30 minus ute på julaften, slik at grøten frøs til, og man fikk ikke opp skjeia heller ;o Det var jo trist for stakkars nissen som måtte gå sulten videre.

Jeg som mange andre var jo livredd nissen til å begynne med, da jeg hørte noen som gikk ute på verandaen, løp jeg til gangen og gjemte meg under alle jakkene ;P Men det ble da bedre om årene, og etterhvert begynte jeg og min bror å lete etter enten mamma eller pappa i kjelleren og på badet. For det var jo så merkelig at en av de forsvant sånn plutselig ;P Men vi fant de aldri. Jeg mistet vel den herlige julefølelsen da jeg var rundt 13 år. Og jeg husker jeg fortalte til min pappa at det ikke føltes det samme lenger. Jeg er glad i jul og elsker det, men den følelsen jeg hadde da jeg var barn er borte. Kanskje er det uskylden og uvitenheten som kan for at man har den som barn, hvem vet? 😉 Men hans svar til meg var at jeg bare måtte vente til jeg selv fikk barn, da ville den komme tilbake igjen <3 For han hadde det slik han også, men det å se oss barna glede oss slik over alt gjorde så han fikk den følelsen igjen <3 Så jeg håper at en dag vil den komme tilbake for fult <3

Så er det disse dyra våre da <3 Når man åpner julegaver og slikt, så blir det jo en del gavepapir og esker over alt. Så da vet vi jo hvor våre katter befinner seg ihvertfall ;P Enten i ei eske, eller under haugen med alt gavepapiret, eller inne i en pose/sekk med gavepapir 😛 Gjerne kjenner du noen som drar i tråden rundt pakken du holder på å åpne for så å se noen som er ved føttene dine ;P Her ser dere Kitty da, som skal prøve å se om hun får plass i denne eska 😉

Flere som har slike dyr? If I fit, I sit ;P

 

Julemusikken kan jeg heller ikke være foruten <3 Da går det i Hans Rotmo, DDE og våre kjente og kjære julesanger <3 Så er jeg litt glade i noen få engelske julesanger <3 Da setter jeg på listen min på Spotify og lar den rullere til jeg blir lei ;P

 

Jeg kan fortsette, og fortsette å skrive om julen <3 Men her må jeg bare stoppe, blitt over 1000 ord her, nesten et helt arbeidskrav det, hehe ;P Så håper jeg at jeg klarte å spre litt julestemning her på bloggen <3 For det er en kjempe god følelse <3

Jeg ønsker dere alle ei super adventstid i vente <3 Og at dere ikke stresser så alt for fælt med juleforberedelsene <3

 

#Julestemning #Jul #Advent #Adventstid #Minner #Juleminner #Familie #Kos #Adventsstjerne #Adventsstake #Pakker #Julegaver #Innkjøp #Forberedelser #Julemusikk #Julemat #Ribbe #Julefrokost #Julebrus #Julepynt #Nisser #Katt #Dyr #Gavepapir #DDE #HansRotmo #Julebakst #Baking #Julekaker

 

– En julete hilsen fra Søtmonsen <33 

20 kommentarer

Siste innlegg