Fløtekarameller med julesmak

Heisann! 🙂

Tenkte jeg skulle dele denne oppskriften på fløtekarameller med dere ^^ Dette er faktisk første gang jeg lager det alene. Så jeg var veldig spent på hvordan det ville bli. Men jeg ble stående ganske så lenge å røre til den hadde blitt tykk nok ja 😛 Og jeg prøvde ut med noe pynt til de også, som jeg leste på Tine sine sider tror jeg det var. Og det var å knuse polkagriser for å ha på de 😀 Så da gjorde jeg det ^^ Satser på at de blir gode 😉

 

Fløtekarameller:

2 dl Fløte.

2 dl Sukker.

2 dl Lys sirup.

 2 ss Smør.

Polkagris.

Bland fløte, sukker og sirup i en vid kjele.

Kok den opp, og la den koke til den er blitt tykk nok, mens man rører mye med en stålvisp.

Man kan ta dråpetest i et glass med kaldt vann i, for å teste om den er ferdig. Blir det en dråpe i glasset, og den kan rulles til en kule så er massen tykk nok. (Jeg måtte koke den ganske lenge, ihvertfall 1 time). Og om man har et sukker termometer, så skal gradene være rundt 118 grader.

Kutt smøret i terninger. Når den har bestått dråpetesten rører du inn smøret og heller massen i en langpanne som er dekket med bakepapir. Hell forsiktig, og pass på så du ikke brenner deg.

Knus polkagriser og strø over massen før den har stivnet (gjerne med en gang du har helt den over i langpannen).

Sett karamellen kjøling til den har stivnet ordentlig. Deretter snur du formen på hodet, og deler karamellen i biter. Pakkes inn i bakepapir eller cellofan.

#Oslo #Trøndelag #Blogg #Jul #Julegodt #Karameller #Fløtekarameller #Hjemmelaget #Julegaver #Pakke #Kos #Godt #Sukker #Julebakst

– Søtmonsen :))

24 kommentarer

Siste innlegg