Fårikål

Hei hei 🙂

På høsten er det lammesesong, og hva er vel ikke bedre enn å kose seg med litt fårikål da? ;D Jeg har lagt ut lammelår tidligere, så nå er det fårikålens tur 🙂

Jeg er litt “seint” ute, men det er da fortsatt godt med lam 😉

Hadde besøk av mine svigerforeldre i gårkveld, der jeg lagde fårikål og smuldrepai med eple til middag. Så derfor passet det å legge ut oppskriften på det nå.

Fårikål:

Fårekjøtt, så mye som du trenger. Jeg lagde av ca. 1,5 kg kjøtt. Jeg brukte den type kjøtt som er en del bein på, så derfor regner jeg med litt ekstra siden mye av det er bare bein.

Ca. 1 Hodekål.

Ca. 10- 15 Hele pepperkorn.

Litt salt. Ca. 1 ts.

1 ss Hvetemel.

Ca. 1 liter vann.

 

Du trenger ikke hvetemel, men om du vil ha litt ekstra sø til så kan det være greit å drysse litt hvetemel i.

Kutt hodekålen i skiver, Gjerne la stilken i midten være på og kutt bare av den stygge helt nederst på kålen. For da holder bladene seg sammen og det ser finere ut på tallerkenen når du skal servere.

Legg så lagvis i en stor kjele med kjøtt nederst, så kål. Ved det første laget med kål drysser du litt hvetemel fordelt utover i kjelen, litt salt og noen pepperkorn. Deretter et nytt lag med kjøtt og kål, og litt salt og pepper.

Hell så over vannet og legg på logg. Kok opp, deretter skru ned varmen. Den skal ikke stå å fosskoke, men stå å kose seg på plata i ca. 2 timer.

Kan være lurt å ikke pakke kjelen helt full, da vil det ta lengre tid.

 

Tilbehør: Kokte poteter serveres ved siden av.

 

#Fårikål #Lammekjøtt #Kjøtt #Hodekål #Smak #Høst #Høstmat #Middag #Middagstips

 

– Søtmonsen :))

12 kommentarer

Siste innlegg