Kalkunmiddag med egenkomponert saus og ris

Heisann! 🙂

Jeg har jo skrevet om vår etegilde i helga som var 😉 Der vi hadde biff på lørdag, og kalkun på søndag. Jeg har ikke laget kalkunmiddag hjemme før, kun på jobb, så dette var jo moro å bryne seg på 😉 Og min kjære kunne vel ikke vært mer fornøyd, tross for at jeg ikke hadde kjøpt inn noe tilbehør til kalkunen. Det var kjæresten som hadde handlet inn maten, og jeg hadde ikke tenkt på tilbehør da han var å handlet. Men jeg fant da noe rart i kjøleskapet og lagde godt tilbehør allikevel 😉 Og sausen ble da knakende god!

 

Kalkun:

200 gr. Smør.

1 ts. Salt

Ca. 1/2 ts Pepper

Ca. 1 ts. Paprikapulver

Ca. 1 ts. Løkpulver

Ca. 1/2- 1 ts. Hvitløkspulver

1 ts. Persille.

(Bare bland i krydder slik som du vil, dette er sånn ca. målinger av det jeg hadde i smøret).

 

Jeg brukte en 1,7 kg kalkunfilet fra Prior. Legg den i ei ildfastform.

Smelt smøret i en kjele. Tilsett alt krydderet i smøret.

Hell ca. halvparten av dette over kalkunen.

Stek kalkunen på 190 grader i ca. 2 timer.

Etter at den har stått i en halv time, heller du på resten av smøringen. Etter hvert 15- 30 min bruker du en øse for å øse smøringen som samler seg i formen over kalkunen.

Kalkunen skal ligge å hvile litt før den skjæres opp.

Ta vare på smøringen til å bruke i sausen og risen.

 

 

Saus til kalkun:

Ta ca. 2- 3 ss av smøringen fra kalkunen rett før den er ferdig stekt.

2 ss Hvetemel.

ca. 1/2- 1 dl kremfløte.

ca. 3 dl vann.

1 Kyllingbuljongterning.

Smak til med salt, pepper, hvitløkspulver, løkpulver, paprikapulver, persille.

 

Ta smøret fra smøringen og bland med hvetemel i en kjele.

Tilsett litt og litt vann, og ha i buljongterningen.

Ha i fløte og smak til sausen med krydderet du brukte i smøringen.

 

 

Tilbehør til kalkun:

2 poser ris.

1 Rødløk.

1 Kinesisk hvitløk.

Smørkraft fra kalkunen.

 

Jeg kokte risen.

Rensket og kuttet løken og hvitløken.

Svisset dette i steikepanna med litt olje. Blandet i den kokte risen. Når du har lagd sausen til kalkunen tar du restene av smørkraften og blander den inn i risen.

 

Jeg må nå si at det smakte utrolig godt 😉 Og at tilbehøret passet akkurat til 🙂 Kjøttet ble både mørt og saftig.

 

 

#Kalkun #Etegilde #Prior #Kalkunfillet #Saus #Kalkunsaus #Kyllingsaus #Ris #Risblanding #Middag #Godt #Smak #Krydder #Smøring #Smør #Mørt #Saftig

 

– Søtmonsen :))

54 kommentarer

Siste innlegg