Sjokoladeboller

Hei hei! 🙂

Når kjæresten sier han ønsker sjokoladeboller seint på kvelden rett før butikken stenger, og jeg sier jeg ikke orker å løpe ned dit for å kjøpe en pakke gjær så han får vente til morgendagen. Men så løper han ned dit 22.45, et kvarter før det stenger ;D Da må jeg jo bare trå til for å bake noen sjokoladeboller til han da 😉 Hehe <3 Hva gjør man ikke for kjærligheten? ;D

Vi gjør jo dette litt ofte kanskje, der enten han eller jeg får cravings på enten brownies eller noe annet søtt på kvelden 😉 Så er ikke nytt for meg å stå i halv tolv tiden å bake boller altså 😀

Oppskriften jeg brukte er denne:

 

Sjokoladeboller:

100 gr. Margarin.

3 1/2 dl Melk.

50 gr. Gjær.

1 dl Sukker.

1 ts Kardemomme.

1/2 ts Hornsalt.

ca. 500 gr. Hvetemel.

 

200 gr. Kokesjokolade (Dronning sjokolade). Kan bruke mindre, spørs hvor mye sjokolade du ønsker i bollene.

1 Egg.

 

Sett ovnen på 200 grader til forvarming.

Smelt margarin og ha i melken til den blir 37,5 grader. Kjenn på temperaturen før du har i gjæren, om du bruker fersk gjær, dreper du gjæren om væsken er for varm.

Bland hvetemelet, kardemommen, hornsaltet og sukkeret i en bolle.

Kutt sjokoladen og bland den inn i melet. (Kan smelte om det er varmt der den hever, så går an å kna den inn når du triller ut bollene. Finn ut hva du synes er best).

Bland inn væsken og evt. ha i mer melk om det trengs.

La deigen heve i ca. 30 min. Bak så ut boller, og la de heve i ca. 30 min til.

Pensle bollene med egg og stek de på 200 grader i ca. 10- 15 min.

 

(Sjokoladen smelta litt siden det var så varmt, altså før de ble stekt ;P Så ble da ordentlig sjokoladeboller xD )


 

 

Tips: For å sjekke gradene på væsken, kan du ta en dråpe på undersiden av håndleddet ditt, kjenner du ikke noe, så er det 37,5 grader.

 

#Oslo #Sjokolade #Boller #Hvetedeig #Sjokoladeboller #Hjemmelaget #Bakeglede #Baking #Bake #Seint #Kveld #Nattmat #Natt #Kjæreste #Cravings

 

– Søtmonsen :))

16 kommentarer

Siste innlegg