Lammelår til påske

Hei hei 😀

Min kjære sambo ønsket så gjerne lammelår her om dagen, og siden jeg er bortreist i påsken uten han, måtte jeg jo så klart lage det til her før påske 😉 Så på onsdag dro jeg til Strøm Larsen og kjøpte et fint lammelår, som jeg på torsdag ordnet klart med krydring og slikt til fredag. Og på fredagen satte jeg det på om morgenen da jeg sto opp, og langtidsstekte det hele dagen 😀 Mørt og godt kjøtt ble det <3

Man kan også langtidssteke det over natten 🙂 Men jeg orket ikke styre noe mer med det, så jeg ordnet det slik at det ble ferdig til middagstider 🙂 Hadde på langtidssteking i Canada 4 timer på 100 grader. Du har i termometer til den viser 60 grader. La den hvile i ca. 15- 20 min før det skjæres i den.

Jeg brukte fersk hvitløk og rosmarin. Man skjærer små hull over hele låret som man stikker rosmarinen og hvitløken i.

Man oljer hele låret og krydrer med salt, pepper og tørket rosmarin på undersiden. Så på oversiden etter man har stukket hull, oljer man og krydrer med salt, pepper og tørket rosmarin. Deretter putter man i hvitløksfeddene og rosmarinbuskene.


 

Til tilbehør hadde jeg fløtegratinerte poteter, fløtesaus og blansjerte gulrøtter, brokkoli og blomkål 🙂

 

#Oslo #Trøndelag #Blogg #Mat #Påske #Påskeferie #Påskelam #Lammelår #Lam #Lammekjøtt #Rosmarin #Hvitløk #StrømLarsen #Kjøtt

 

– Søtmonsen :))

18 kommentarer

Siste innlegg