Klubb og duppe

Hei!

Her om dagen MÅTTE jeg bare lage meg klubb og duppe, på ekte trøndersk vis! 😀 Er så lenge siden jeg har spist det, og jeg fikk så lyst på det så da måtte jeg jo bare 😛 Hehe. For de som ikke kjenner igjen navnet klubb, så er det altså raspeball, komle, potetball jeg snakker om 🙂 

 

Klubb:

600 gr. Rå potet.

250 gr. Kokt potet.

2 dl Byggmel.

1 1/2 dl Hvetemel.

1 1/2 ts Salt.

 

Vann.

Kjøttbuljong/ eller bare salt i vannet.

 

Kok poteten som skal være kokt, og avkjøl (her går det fint å bruke potet som ble til overs fra middagen før f.eks). Jeg brukte 3 store poteter for å være sikker på at jeg fikk nok. Rens og rasp den råe poteten. Bland inn melet og saltet i potetblandingen, og mos den kokte poteten, og den rå godt inn. Er deigen litt for løs så ha i mer mel. Deretter lag passe store boller av deigen. Kok opp vann med buljongterningen eller salt og ha i klubben. La klubben trekke i ca. 30 min.

 

Duppe:

5 dl Melk.

200 gr. Brunost.

2 ss Sukker.

 

2 ss Hvetemel.

1 dl Melk.

 

Del opp brunosten i små terninger og la den ligge i melken over natten. Mens klubben står å trekker kokes dette opp sammen med sukkeret. Bland hvetemelet og melk til en jevning som røres inn når osten er smeltet, for å få sausen tykk.

 

Tilbehør: Stekt bacon/flesk.

#Oslo #Trøndelag #Blogg #Klubb #Komle #Potetball #Raspeball #Duppe #Brunost #Saus #Flesk #Bacon #Godt #Mat #Middag #Smak #Melk

 

– Søtmonsen :))

43 kommentarer

Siste innlegg