Lammesteik

Heisann! 🙂

Nå som det er påske, så er det jo veldig vanlig over alt i Norge med lam. Enten det er lammelår eller steik 🙂 Så tenkte å dele noen “gode” bilder av maten 😉 Og litt om hvordan man steiker lammesteiken i ovnen 🙂

 

Lammesteik:

Man får kjøpt ferdig innrullet steik i butikken som er krydret og alt. Og du får kjøpt kjøttet, slik at du fikser det selv. 

Krydder til lam synes jeg er best med salt, pepper, rosmarin og timian. Rosmarin er liksom ett “must” til lam. Og det gir en herlig smak på kjøttet.

Man varmer opp ovnen til 125 grader, og putter ett steketermometer i steika. Så for rosa kjøtt, skal det være rundt 70 grader. Og for helt gjennomstekt, så må den være rundt 76 grader. Kjøttet blir veldig mørt og godt om man har det på lav varme. For har man for høy varme, blir det fort tørt og brent på utsiden.

La steiken hvile i 10- 15 min, før dere deler den opp i skiver.

Dette er nok den beste kniven jeg har, når det kommer til kjøtt. Jeg fikk dette settet når jeg hadde stått fagprøven, av de jeg jobbet med. Og den er super god å skjære med, og jeg elsker at det var med en slik gaffel.

Tilbehør: Blansjert brokkoli og blomkål. Kokte poteter og fløtesaus.

Dere finner oppskrift på fløtesaus her: http://matogkakeoppskrifter.blogg.no/1458402541_fltesaus_til_lammeste.html

Håper dere får en super påske! 🙂

#Oslo #Trøndelag #Mat #Påske #Påskelam #Lam #Lammersteik #Steik #Godt #Matglede #Godmat #Middag #Saus #Blansjert #Grønnsaker #Potet #Fløtesaus #Påsketid

 

– Søtmonsen :)) 

18 kommentarer

Siste innlegg